Gratis proefles

Gratis fitheidstest en persoonlijke begeleiding

Begin jij binnenkort bij onze Fitnessclub dan is het belangrijk om te weten hoe fit je bent, zodat je op het juiste niveau start en haalbare doelen op kunt stellen. Bij ons start je met een fitheidstest!

 

Of je nou beginnend sporter bent of vergevorderd: weten hoe fit je bent is van groot belang wanneer je regelmatig traint. Zo voorkom je dat je te veel wilt en hierdoor een blessure oploopt of dat je jouw lichaam niet goed genoeg inspant waardoor je conditioneel niet vooruitgaat. Ook wanneer je een langere tijd niet of minder sport is het verstandig om jouw fitheid opnieuw te laten meten. De fitheidstest bestaat uit 5 onderdelen.

TEST 1: LICHAAMSSAMENSTELLING

Bij de eerste test meten we de lichaamssamenstelling: jouw lengte, gewicht, vetwaarden, spierwaarden, energiewaarden en bloeddruk. De uitkomsten vergelijken wij met normwaarden om zo tot een fitnesslevel te kunnen komen.

TEST 2: COÖRDINATIE

Het evenwicht is van belang voor het algemeen prestatievermogen. Zonder een goede balans of coördinatie is de kans op onevenwichtige bewegingen en een valpartij met blessure groter, vooral bij ouderen. Wij testen de coördinatie op evenwicht, neuromusculaire samenhang en lichaamstonus.

TEST 3: LENIGHEID EN FLEXIBILITEIT

Met de flexibiliteit bedoelen we de mate waarin een lichaamsdeel kan bewegen in en om een gewricht. Naar mate de bewegelijkheid in een gewricht afneemt neemt ook het functioneel bewegen af. Wij testen jouw lenigheid en flexibiliteit aan de hand van verschillende oefeningen.

TEST 4: UITHOUDINGSVERMOGEN

Het uithoudingsvermogen is het vermogen om gedurende een bepaalde tijd een lichamelijke of geestelijke inspanning vol te houden. Wij testen het algemene uithoudingvermogen d.m.v. de roeitest en de VO2max test op de fiets. Je mag zelf kiezen of je één van de twee testen doet, of beiden.

TEST 5: KRACHT

Wij testen het vermogen van je spieren om kracht te leveren, want dit vormt de basis voor al het bewegen. Wij kijken naar het maximale gewicht dat je kunt tillen in een specifieke oefening met 1 herhaling.

JOUW PERSOONLIJKE TRAININGSSCHEMA 

Aan de hand van de resultaten van de fitheidstest maken we een trainingsschema op maat. In dit schema verwerken we oefeningen die persoonlijk voor jou zijn samengesteld, op basis van jouw niveau en beoogde doelen. We bespreken het trainingsschema tijdens een eerste introductieles, waar je de oefeningen uit het schema voor het eerst uitvoert onder begeleiding van een fitnesscoach.  

Vervolgens maken we, als je dat wilt, iedere 6 weken met jou een afspraak. Tijdens deze afspraak kunnen we jouw trainingsschema bekijken en waar nodig aanpassen, een meetafspraak inplannen of jouw conditie testen met de fitheidstest. Zo kunnen we jouw voortgang goed in de gaten houden en indien nodig bijsturen!