Gratis proefles

Gemotiveerd blijven, hoe doe je dat?

Nog een paar dagen dan is het alweer februari. Hoe gaat het met jouw goede voornemens? Is het alleen bij een goed voornemen gebleven of ben je volledig op de goede weg? Eén ding is zeker de eerste stap naar een gezondere leefstijl is gezet, door het uitspreken van jouw voornemen. Maar hoe houd je het vol? Hoe zorg je dat je niet in oude gewoontes vervalt? In deze blog laat ik je graag zien hoe het voor mij werkt en hoe het ook voor jou kan werken.

Nog een paar dagen dan is het alweer februari. Hoe gaat het met jouw goede voornemens? Is het alleen bij een goed voornemen gebleven of ben je volledig op de goede weg? Eén ding is zeker de eerste stap naar een gezondere leefstijl is gezet, door het uitspreken van jouw voornemen. Maar hoe houd je het vol? Hoe zorg je dat je niet in oude gewoontes vervalt? In deze blog laat ik je graag zien hoe het voor mij werkt en hoe het ook voor jou kan werken.

Plezier

Eigenlijk is er geen moment dat ik niet gemotiveerd ben. Hoe dat komt? Ik hou van sporten. Zorg dat je dus iets doet waar je plezier aan beleeft, want plezier ziet jouw brein als een beloning voor je gedrag. Dit hoeft niet eens altijd een training zelf te zijn, maar kan ook het resultaat zijn, zoals het aantal verbrandde calorieën, een gespierd lijf of het energieke gevoel na afloop. 

Zelf zie ik bijna nooit tegen een training op, omdat ik ook weet wat het mij oplevert. Ik wil mij elke keer verbeteren. Door tijdens trainingen uit mijn comfort zone te gaan, haal ik steeds het beste in mijzelf naar boven en daag ik mijzelf uit om net een stukje verder te gaan. Daarmee kom ik gelijk bij de volgende stap. Zet doelen.

ViEr de successen

Als je doelen neerzet, kun je ook successen vieren. Beloon jezelf ook vooral na elk behaald succes, hoe klein ook. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het doel: In februari moet ik vier keer trainen. Heb je vier keer getraind, dan mag je van jezelf bijvoorbeeld een nieuwe trui kopen. En is jouw einddoel om 5 kilo af te vallen, vier dan elke kilo die eraf is. Niet met een doos chocolade natuurlijk, maar met iets anders waarvan je gelukkig wordt. Zo blijf ik zelf ook het jaarrond gemotiveerd. Ik heb een paar grote doelen, maar deze deel ik op in subdoelen. Ook jij kunt op die manier stapje voor stapje jouw einddoel bereiken. En je zal zien, dat jouw nieuwe voornemen een nieuwe gewoonte gaat worden.

Balans

En natuurlijk heb ik ook wel eens een baaldag. Dan behaal ik mijn doel helemaal niet, ben ik teleurgesteld in mijzelf en kom ik geen stap verder. Een dagje met mijn vriendinnen of familie kan dan wonderen verrichten en zorgt ervoor dat ik de dag erna weer gemotiveerd ben. Andersom werkt dat ook. Als het privé niet zo lekker gaat, laad ik mijzelf juist op tijdens het sporten. Kortom het draait om de juiste balans.

Ben jij klaar voor de volgende maand? Zet nu gelijk jouw doelen voor februari op papier, bepaal de beloning die hier aan vast hangt en ga gemotiveerd aan de slag. Je zal merken dat je er plezier aan gaat beleven en vol energie het voorjaar in vliegt.

Tot snel,

Liefs Irene

8x squashen + squashracket

voor maar € 49,95