Nieuwste blog

Mijn start van 2021: 5 weken in een schaatsbubbel

Irene Schouten

In mijn vorige blog schreef ik al dat ik behoorlijk drukke kerstdagen had. Niet met het bezoeken van familie en vrienden, maar met schaatswedstrijden. Ik had namelijk de kwalificatiewedstrijden voor de Wereldkampioenschappen. Ik sleepte drie tickets binnen voor het WK in 2021; de Mass Start, de 5000m en de 3000m. Ook werd ik tegen mijn eigen verwachtingen in 4e op de 1500m, waardoor ik nu ook geplaatst ben voor het EK allround  en de World Cup. Oud en nieuw heb ik dit jaar wel kunnen vieren. Dit was de eerste jaarwisseling in tijden dat ik gewoon thuis was en op kon blijven. Normaal gesproken rijd ik op 1 januari altijd de NK marathon en duik ik vroeg mijn bed in om fit te zijn, maar dit jaar ging de wedstrijd niet door. Ik ben thuisgebleven met Dirkjan en kreeg een vriend en vriendin op bezoek. Ik heb een erg leuke avond gehad!

Lees verder

Ontbijt, de belangrijkste maaltijd van de dag

Ontbijt jij dagelijks? Ongeveer een op de drie Nederlanders slaat het ontbijt over. Vaak hebben we in de ochtend weinig tijd, geen trek of een drukke planning. Vandaag vertel ik jou waarom ontbijten gezond is en waarom je dit wél moet doen.

Waarom is ontbijten zo belangrijk?

Kennen jullie de quote? Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. Dit wordt niet voor niks vaak gezegd. Na een nacht slapen heeft je lichaam gemiddeld 8 tot 10 uur niets meer gegeten en gedronken. Juist op dit moment heeft je lichaam energie en voedingsstoffen nodig. Doordat je meer energie hebt, ben je scherper. Hierdoor behaal je betere studie- en werkprestaties. Wil je jouw dag effectief starten? Ontbijt.

Door ’s ochtends goed te ontbijten komt je lichaam goed op gang. Hierdoor zal de voeding van de rest van de dag beter worden verwerkt. Ontbijten optimaliseert je stoelgang, zeker als er genoeg vezels inzitten. Daarnaast voorkom je een ochtendhumeur door te ontbijten.

 

De ingrediënten van een gezond ontbijt

  • Koolhydraten en vezels zoals: brood of ontbijtgranen.
  • Eiwitten en calcium zoals: yoghurt, melk, kaas of een gekookt ei.
  • Vitamines zoals: een stuk fruit of vruchtensap.
  • Vocht zoals: water, thee of koffie.

 

Moeite met ontbijten?

Heb jij moeite met ontbijten? Probeer deze 5 tips en maak het jezelf gemakkelijker:

  1. Neem de tijd om rustig te ontbijten. Als je gehaast eet, proef je haast niet wat je eet.
  2. Zet de wekker een kwartiertje eerder. Houd jij van wat langer blijven liggen? Maak dan je ontbijt de avond ervoor klaar en bewaar het in de koelkast.
  3. Probeer je ontbijt te variëren. Zo krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen en variatie maakt ontbijten een stuk leuker.
  4. Heb jij écht moeite om ’s ochtends vroeg te eten? Neem dan je eten mee naar school/werk en plan daar een rustig moment in om je ontbijt te eten.
  5. ’s Ochtends niet zo veel trek in een boterham? Probeer eens iets lichters, zoals fruit of yoghurt. Je zou een deel van het ontbijt kunnen verschuiven naar het eerste eetmoment tussendoor.

 

Maak dus tijd voor een gezond ontbijt. Zorg dat je lichaam voldoende energie en voedingsstoffen in de ochtend binnenkrijgt zoals: koolhydraten, eiwitten en vitamines. Zo start je jouw dag effectief en houd je het de hele dag vol. Blijf je toch moeite houden met ontbijten? Probeer dan eens onze 5 tips.