Gratis proefles

Tips voor het voorkomen van onnodig snacken

Een tompouce tijdens een schaatswedstrijd, een bakje chips of een stuk chocolade op zijn tijd is natuurlijk geen probleem als je er verder een gezonde levensstijl op na houdt. Maar wanneer je merkt dat het een beetje uit de hand loopt is het goed om eens bewust te zijn van wat je allemaal eet en hoe je snacks kunt vervangen voor een gezonder alternatief. Wil jij tips om onnodig snacken te voorkomen? Lees dan snel verder! 

Tip 1: Start je dag met een gezond ontbijt 

Een voedzaam ontbijt zorgt ervoor dat je langer vol zit. Omdat je minder snel weer trek krijgt, zul je ook minder snel een ongezonde snack eten dan wanneer je het ontbijt overslaat. 

Tip 2: Drink gedurende de dag genoeg vocht 

Dorst en honger wordt soms door elkaar gehaald. Vaak als je denkt dat je honger hebt, heb je eigenlijk dorst. Wil je bepalen of het honger of dorst is, bedenk dan wanneer je voor het laatst iets hebt gegeten. Is dat nog niet zo lang geleden? Dan kun je het hongergevoel wellicht verminderen door een glas water te drinken. Drink verdeeld over de dag genoeg water en thee om in balans te blijven en om minder honger te hebben. 

Tip 3: Eet langzaam en met regelmaat 

Door langzaam te eten en goed te kauwen krijgen je hersenen eerder een seintje dat je maag vol zit. Ook zorgt rustig eten ervoor dat je langer over je maaltijd doet, waardoor je door het verzadigingsgevoel die dan ontstaat minder eet. 

Tip 4: Eet voldoende vezelrijk 

Kies bij voorkeur voor vezelrijke producten, dus bijvoorbeeld een volkoren boterham in plaats van een wit bolletje. Ook fruit, groenten en peulvruchten bevatten veel vezels. Door vezelrijk te eten krijg je minder snel trek en kun je de verleiding om iets ongezonds te eten dus makkelijker weerstaan. 

Tip 5: Leid je gedachten af 

Veel nadenken of piekeren kan leiden tot meer trek. Probeer jezelf zoveel mogelijk af te leiden door iets te doen waar jij energie van krijgt, bijvoorbeeld naar de sportschool gaan of wandelen.  

Tip 6: Eerst eten, dan naar de supermarkt 

Ga je boodschappen doen? Zorg er dan voor dat je van tevoren hebt gegeten, zodat je niet in de verleiding komt om ongezonde snacks te kopen. Een ongezonde keuze eens in de zoveel tijd is niet erg, maar op deze manier voorkom je wel impulsaankopen. Ook een boodschappenlijstje maken werkt goed, zodat je je daaraan houdt. Ben je bang dat je toch wat ongezonde snacks in je winkelmandje gooit? Bestel dan online jouw boodschappen en laat ze thuisbezorgen.  

 

Heb je meer vragen over gezonde voeding? Wij beantwoorden jouw vragen graag! 

 

“De fijne sfeer in de clubs voelt als thuiskomen”

Day de Wijn

8x squashen + squashracket

voor maar € 49,95