Gratis proefles

5 tips voor een gezond boodschappen lijstje

Naast regelmatig sporten is voeding ook een heel belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. In de supermarkt is de verleiding voor de meeste mensen toch groot om ongezonde voedingsmiddelen te kopen. Ben je lekker bezig met sporten maar wil je nog wat gezonder gaan eten? Lees dan snel onze 5 tips voor een gezond boodschappenlijstje!

 

Tip 1: maak een boodschappen lijstje

Voordat je gaat winkelen is het handig om een boodschappenlijstje te maken. Zo voorkom je dat je onnodige voedingsmiddelen koopt. Vooral als je in een hongerige bui boodschappen gaat doen, kan het voorkomen dat er opeens hele andere producten in je mandje liggen dan vooraf bedacht. Dit wil je voorkomen! Daarom is het handig om vooraf een boodschappenlijstje te maken en je natuurlijk hier wel echt aan te houden. Doe bij voorkeur boodschappen voor de hele week, zodat je niet op een later moment nog even snel naar de supermarkt moet en weer in de verleiding komt om ongezonde dingen in je mandje te leggen.

 

Tip 2: lees de etiketten

Elk product is verschillend en er zitten in ieder product andere voedingswaardes. Als je hier goed op let zul je zien dat er van veel producten een ‘’gezonde’’ variant is gemaakt. Ideaal om jouw gezonde leefstijl voort te zetten.

 

Tip 3: Pas op met light varianten

Cola light, koekjes met 30% minder suiker en producten zonder toegevoegde suikers klinken misschien gezonder, maar zijn dat zeker niet altijd. Veel fabrikanten misleiden je door iets een ‘light product’ te noemen. Er zit dan misschien minder suiker in, maar het zegt niks over de hoeveelheid vetten en calorieën in het product. Kies in plaats van light producten dus voor een echt gezond alternatief.

 

Tip 4: haal verse producten op de markt

Verse producten zijn vaak gezonder dan de houdbare varianten. En waar kan je de meest verse en goedkope producten halen? Op de markt! Vul je koelkast en fruitmand met verse stukken fruit en groente. Zo heb je altijd wat gezonds in huis als je trek krijgt!

 

Tip 5: eet meer peulvruchten

Wist je dat peulvruchten veel eiwit, vezels, ijzer en andere nuttige voedingsstoffen bevatten? Peulvruchten zijn alle zaden of zaden met omhulsel, zoals bijvoorbeeld bruine bonen, kikkererwten, soyabonen en linzen. Pinda’s en groene peulvruchten zoals doperwten en sperziebonen zijn officieel ook peulvruchten, maar rekenen we tot noten en groente omdat ze daar qua gezondheidseffecten op lijken. Wil je minder vlees eten? Vervang je vlees dan 1x in de week voor een gerecht met peulvruchten.

Combineer het sporten met gezond eten en je zult merken dat je je nóg fitter gaat voelen! Ga jij onze tips uitproberen?

 

 

“De fijne sfeer in de clubs voelt als thuiskomen”

Irene Schouten
Lees verder