Black Friday actie

Vrijdag 29 november

Profiteer op 29
november van een
geweldige actie! Lees
snel wat de actie inhoudt.

Lees verder

Burn-out te boven dankzij rust, sporten en gezond eten

Je hoort steeds meer mensen over een burn-out. Dat is ook niet gek anno 2019: een tijd waarin sociale media een groot deel van onze aandacht opeisen en we doorgaans niet meer rondkomen op een enkel inkomen, waardoor we steeds harder werken. Ook gaan we steeds hogere eisen aan onszelf stellen, want naast een studie of een baan moeten we toch ook wel een sociaal leven hebben, al dan niet een liefdesleven, het huishouden bijhouden, de kinderen vermaken en opvoeden, hobby’s onderhouden, onze kennis bijspijkeren en we willen allemaal gezond en fit zijn.

Van 50 uur werken naar fulltime bankhangen

Helaas zit er maar een aantal uren in een dag en vergeten we nog wel eens om stil te staan bij alle successen die we behalen, hoe klein ook, en rust in te bouwen voor onszelf. Al is het maar een momentje met een warme kop thee en een kleedje op de bank of met een tijdschriftje op de tuinstoel in de zon.

En zo kan het zijn dat je in een burn-out belandt, net als Esmee (26). Het is inmiddels ruim een jaar geleden dat ze van 50 uur in de week werken naar fulltime bankhangen ging. Als fervent strebertje die altijd energie voor drie had en de bijnaam ‘duizendpoot’ droeg, was dat een zware periode. Opeens stond ze oog in oog met mezelf en het feit dat haar lichaam en geest er simpelweg mee stopten, uit protest. Wat haar lichaam van haar verlangde was rust: een begrip waar ze lange tijd het nut niet van inzag – tot de keuze niet meer aan haar was. Alles was te veel, zelfs drinken pakken.

 

Eerst rust

Nu is de eerste stap tot herstel dus toch écht rusten. Dat kan in verschillende vormen. Esmee had alle seizoenen van 'How I Met Your Mother' bijvoorbeeld gekeken en zo’n beetje alles wat Netflix in haar favoriete genres te bieden had. Na wekenlang lusteloos de tijd te doden begon ze dingen op te zoeken over het hebben van een burn-out en hoe je hier weer bovenop komt. De meest vermeldde adviezen waren: rust nemen, gezond eten, leuke dingen gaan doen – ook in een sociale omgeving en sporten.

Zo begon ze eerst met het lezen van boeken. Als klein meisje verslond ze er zó drie in een week. Dat is nu niet meer realistisch maar ten tijde van haar burn-out, met name de piek, wierp ze zich terug in een wereld van fantastische fictie en informatieve zelfhulpboeken over onder andere mindfulness, jezelf leren kennen en positief denken.

 

Dan beweging

Ook begon ze lekker buiten te wandelen. Niet te fanatiek, dat is iets waar ze voor op moest passen volgens de psychologe, maar toch elke dag er twee keer een half uurtje uit. Even de frisse lucht inademen, de wind door de haren en voorzichtig de prikkels van buiten aftasten. Het wandelen in combinatie met gezond eten (lekker veel groente, geen toegevoegde suikers en voor de zoete trek fruit smoothies) deed haar veel goed en ze kwam steeds beter in haar vel te zitten. 

Het was tijd voor Esmee om haar hobby’s weer langzaamaan op te pakken. Dingen doen die je leuk vindt, geeft namelijk energie. En gezien je in een burn-out een negatieve energiebalans hebt, is het belangrijk om eerst die balans in orde te maken en vervolgens een energievoorraad aan te leggen. Naast cosplay (het verkleden als personages uit films, series en games) richtte zij zich weer op sporten. Ze hield altijd erg van squatten, hardlopen, yoga en oefeningen met de dumbbell of kettlebell. Vooral yogales werd haar aangeraden, dus ging ze daar één keer in de week naartoe. Dat was al een flinke inzet, om wekelijks een afspraak aan te houden.

Binnen twee weken voelde ze zich eigenlijk al een stuk beter en waagde ze zich ook weer aan de gewichten die ze thuis heeft liggen. Ze installeerde een app die haar dagelijks oefeningen aanraadde en hield dat drie tot vier keer in de week bij. 

 

Sporten geeft écht energie

Door in beweging te komen en te blijven kreeg haar lichaam een seintje: ‘Hey, we gaan wel wat doen, want dat is goed voor ons’. Zo kreeg ze langzaamaan ook weer energie om sociale contacten te onderhouden, het huishouden weer op orde te krijgen en ze begon weer zin te krijgen in dingen! Ook ging haar zelfbeeld er weer op vooruit, want de burn-out had een aardige klap gegeven. Zowel fysiek als emotioneel kwam ze steeds steviger in haar schoenen te staan.

Inmiddels is ze sinds enkele maanden weer fulltime aan de slag, weliswaar bij een andere werkgever waar ze zich op creatievere taken kan richten. Ze sport nu drie keer in de week, samen met haar vriend. Ze doen voornamelijk krachtoefeningen, maar zijn sinds kort ook fanatiek aan het squashen. Ze wil in de nabije toekomst met kickboksen en groepslessen dans meedoen, want nu kan dat allemaal weer.

Dus als je merkt dat je snel geprikkeld bent, slecht slaapt, weinig zin nog hebt in dingen en je slapjes voelt: dit zijn duidelijke signalen dat je het rustiger aan moet doen. Stap uit je hoofd en de sportclub in, om je energie te doen stromen en je weerbaarheid te vergroten. Combineer dit met leuke dingen doen en gezond eten: dan doe je je lichaam en geest een groot plezier!

Worstel je zelf met een burn-out of probeer je langzaamaan het sporten (weer) op te pakken? Vraag onze fitnesscoaches om je te helpen bij een nieuw schema of advies over groepslessen. Je kunt altijd een gratis proefles proberen! 

Gratis proefles