Open dag actie verlengd tot 1 oktober

Lees meer

Trainen om beter te schaatsen

Als topsporter krijg ik veel vragen over mijn sportprestaties van diverse sporten. Zo krijg ik vaak de vraag hoeveel kilometer ik kan hardlopen of hoeveel kilo ik kan tillen tijdens mijn krachttraining. Wat mensen soms vergeten is dat ik trainingen als hardlopen en fietsen doe met het doel om goed te kunnen schaatsen. Ik ga niet beter schaatsen van hele intensieve krachttraining of het lopen van een marathon. Ik heb een doel voor ogen en daar wil ik de beste in zijn. De andere sporten doe ik om dat doel te kunnen realiseren en staan daarom niet op de voorgrond. 

 

Alles draait om het behalen van het doel
Mijn team en ik zijn natuurlijk fit en we hebben een goede conditie. Daarom kunnen we andere sporten ook wel redelijk beoefenen, maar dit betekent niet direct dat we daar heel goed in zijn. Bij ons gaat het er echt om dat we het hardste kunnen schaatsen. Je ziet dit ook terug in mijn team; de één fietst harder en de andere hardloopt langer. Dit verschilt per teamlid. Waar we weinig in verschillen zijn de schaatsprestaties en doelen. Iedereen heeft hetzelfde doel en de andere sporten doen wij alleen ter versterking van het behalen van dat doel.

Dit geldt niet alleen voor de schaatswereld maar ook voor andere topsporters. Zoals Max Verstappen. Hij doet ook aan hardlopen, maar dat betekent niet dat hij een marathon in zoveel uur kan lopen. Het hardlopen doet hij echt als versterking voor zijn conditie en fitheid voor zijn wedstrijden.


Ik wil mijzelf altijd uitdagen
Als topsporter wil ik mijzelf altijd uitdagen en een stapje verder zetten. Als ik aan het fietsen ben wil ik beter en sneller gaan fietsen. Natuurlijk is dat niet altijd mogelijk, soms ben ik vermoeid van de trainingen ervoor. 

Een mooi voorbeeld was afgelopen maand. Doordat ik 3 weken naar Tenerife ben geweest. En alleen maar heb gefietst, ging ik beter en makkelijker fietsen. Nu ben ik alweer even aan het schaatsen in Nederland en daar krijg je ‘vierkante’ benen van (gespierde sport benen). Doordat ik me nu op het schaatsen focus, fiets ik minder hard. Als ik nu op de fiets stap denk ik; “waarom fiets ik niet zo hard als een paar weken geleden?”
 
Een fysiek en mentaal spel
Het topsporten is zowel een fysiek als mentaal spel. Ik moet altijd mijn doel voor ogen houden om het maximale uit mijzelf te kunnen halen tijdens de trainingen en wedstrijden. Ondanks dat ik mijzelf graag ook verbeter met andere sporten is het belangrijk dat ik hier niet het maximale uithaal. Dit zou namelijk mijn sportprestaties voor het schaatsen negatief beïnvloeden.

Nu weet je wat mijn sportdoel is, maar wat is die van jou? Ik ben heel benieuwd!

 

Liefs,
Irene

 

Veilig sporten tijdens corona?

Lees hier welke maatregelen wij nemen!

Lees verder

Gratis proefles