Nieuwste blog

Oeps, alweer de groetjes uit Tenerife

Irene Schouten

Even een weekje opladen in Tenerife, het is geen straf! 

Lees verder

Ontbijt, de belangrijkste maaltijd van de dag

Ontbijt jij dagelijks? Ongeveer een op de drie Nederlanders slaat het ontbijt over. Vaak hebben we in de ochtend weinig tijd, geen trek of een drukke planning. Vandaag vertel ik jou waarom ontbijten gezond is en waarom je dit wél moet doen.

Waarom is ontbijten zo belangrijk?

Kennen jullie de quote? Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. Dit wordt niet voor niks vaak gezegd. Na een nacht slapen heeft je lichaam gemiddeld 8 tot 10 uur niets meer gegeten en gedronken. Juist op dit moment heeft je lichaam energie en voedingsstoffen nodig. Doordat je meer energie hebt, ben je scherper. Hierdoor behaal je betere studie- en werkprestaties. Wil je jouw dag effectief starten? Ontbijt.

Door ’s ochtends goed te ontbijten komt je lichaam goed op gang. Hierdoor zal de voeding van de rest van de dag beter worden verwerkt. Ontbijten optimaliseert je stoelgang, zeker als er genoeg vezels inzitten. Daarnaast voorkom je een ochtendhumeur door te ontbijten.

 

De ingrediënten van een gezond ontbijt

  • Koolhydraten en vezels zoals: brood of ontbijtgranen.
  • Eiwitten en calcium zoals: yoghurt, melk, kaas of een gekookt ei.
  • Vitamines zoals: een stuk fruit of vruchtensap.
  • Vocht zoals: water, thee of koffie.

 

Moeite met ontbijten?

Heb jij moeite met ontbijten? Probeer deze 5 tips en maak het jezelf gemakkelijker:

  1. Neem de tijd om rustig te ontbijten. Als je gehaast eet, proef je haast niet wat je eet.
  2. Zet de wekker een kwartiertje eerder. Houd jij van wat langer blijven liggen? Maak dan je ontbijt de avond ervoor klaar en bewaar het in de koelkast.
  3. Probeer je ontbijt te variëren. Zo krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen en variatie maakt ontbijten een stuk leuker.
  4. Heb jij écht moeite om ’s ochtends vroeg te eten? Neem dan je eten mee naar school/werk en plan daar een rustig moment in om je ontbijt te eten.
  5. ’s Ochtends niet zo veel trek in een boterham? Probeer eens iets lichters, zoals fruit of yoghurt. Je zou een deel van het ontbijt kunnen verschuiven naar het eerste eetmoment tussendoor.

 

Maak dus tijd voor een gezond ontbijt. Zorg dat je lichaam voldoende energie en voedingsstoffen in de ochtend binnenkrijgt zoals: koolhydraten, eiwitten en vitamines. Zo start je jouw dag effectief en houd je het de hele dag vol. Blijf je toch moeite houden met ontbijten? Probeer dan eens onze 5 tips.