Gratis proefles

Waarom een cooling-down goed voor je is

Veel mensen vragen zich af of een cooling-down net zo belangrijk is als een warming-up. Het antwoord is, ja! Door na je training een cooling-down te doen word je doorbloeding verbeterd en komt je lichaam langzaam tot rust. Daarbij wordt de kans op kramp in het lichaam aanzienlijk verminderd.

 

Stijfheid in de spieren 

Na het sporten kun je veel last krijgen van stijve spieren, als je abrupt stopt met trainen. Om je spieren te laten ontspannen is het heel goed om een cooling-down te doen. Veel topsporters zeggen minder last te krijgen van spierpijn als ze na het trainen een cooling-down hebben gedaan.

 

Voor welke sporter is een cooling-down goed?

Een cooling-down is nog een belangrijker als je in een keer een grote inspanning levert of een lange training hebt gedaan. Denk hierbij aan sporten als zwemmen, hardlopen, voetballen, wielrennen, maar ook aan een uur intensieve cardio. Je uithoudingsvermogen wordt dan op de proef gesteld en jouw hele lijf moet leveren. Voel je jezelf na zo’n intensieve training een beetje suf of duizelig, dan komt dat door vermoeide spieren. Een cooling-down werkt dan ontzettend goed! 

Voor de mensen die een lage bloeddruk hebben is het advies om een goede cooling-down te doen nog belangrijker. Met een lage bloeddruk kun je sneller last hebben van duizeligheid, een cooling-down kan dit deels voorkomen.

 

Soorten cooling-downs

Om je training af te sluiten kun je verschillende cooling-downs kiezen. Zo kun je rustig wandelen, stretchten of Yoga beoefenen.


Naast de gebruikelijke oefeningen voor armen en benen hebben wij de 3 beste cooling-down oefening voor de rest van je lijf op een rijtje gezet! Zo krijgt jouw lichaam de rust die het nodig heeft.

  1. Knees pulled stretch

Bij deze oefening lig je op een mat in de ‘’foetushouding’’ je ligt hierbij op je rug en je hebt je armen om je knieën geslagen. Je rekt bij deze oefening je onderrug en heupen. Bij deze oefening probeer je jouw knieën zo dicht mogelijk tegen je borst te drukken. 

Houd deze oefening voor 30 seconden vast en herhaal het dan nog eens.

  1. Cat cow strech

Deze oefening is erg populair bij yoga. Je gaat op je handen en knieën zitten en zorgt ervoor dat je rug recht is. Je armen staan hierbij in een rechte lijn onder je schouders. Met deze oefening stretch je zowel je onder- als je bovenrug. Je gaat bij deze oefening langzaam van de cow positie (rug in een rechte lijn/een klein beetje hol) naar een cat positie (rug zo bol mogelijk)!

Doe deze oefening 3 keer en houd elke positie 10 seconden vast.

  1. Cobra stretch

Ook dit is een veel voorkomende oefening met yoga. Bij deze oefening zorg je voor een goede stretch in je onderrug. Ga met je buik op de grond liggen en druk jezelf omhoog vanuit je armen. Je onder en bovenbenen blijven hierbij op de grond liggen.

Als je niet goed weet hoe je deze oefening moet uitvoeren vraag dan een fitnesscoach om je te assisteren.Het is bij deze oefening belangrijk dat de schouders niet opgetrokken worden en de ellebogen recht zijn. Dit is een oefening die veel mensen eerst moeten trainen voordat ze er goed in zijn. Forceer de oefening daarom niet. Na veel trainen ga je zien dat deze oefening perfect is voor jouw cooling-down. Probeer deze oefening vast te houden voor 15 seconden.

 

 

“De fijne sfeer in de clubs voelt als thuiskomen”

Day de Wijn