“De fijne sfeer in de clubs voelt als thuiskomen”

Irene Schouten
Lees verder

Hoe ik mijzelf motiveer

Er zijn veel dingen die mij motiveren als het aankomt op het schaatsen. Zo heb ik natuurlijk een broer die topschaatser is geweest, wij trainden vaak samen. Hij heeft mij heel vaak motivatie gegeven om het beste uit mijzelf te halen. Dit komt omdat dit ook zijn doel is geweest, het beste uit zichzelf halen met schaatsen en daar zo goed mogelijk voor trainen.
 
Ik heb een doel en dat wil ik halen en daarom doe ik mijn trainingen. Zelfs met slecht weer of als we op vakantie zijn ik wil altijd mijn trainingen doen. Niet omdat ik het leuk vind om in de regen te trainen. Maar vooral omdat ik daarna een voldaan gevoel heb. Eigenlijk denk er niet eens bij na, het staat op mijn programma en dan doe ik het. Ik weet dat ik beter word van de trainingen en daarom zie ik er bijna nooit tegenop. Mijn vriend heeft hier veel respect voor, omdat hij ziet dat ik geen training oversla en altijd met een duidelijk doel mijn training start.
 
Ik kan mij voorstellen dat dit anders is als je geen doel voor ogen hebt. Ik vroeg laatst bijvoorbeeld aan mijn broer of hij mee ging fietsen maar nu hij gestopt is met het schaatsten heeft hij niet altijd zin om mee te gaan. Hij zegt dan tegen mijn ''waarom doe ik dit?''. Nu hij niet meer schaatst is zijn motivatie voor het fietsen een beetje weg.

 
Stel een doel!
 
Als je meer motivatie wil om te trainen stel dan een doel, je hebt dan veel meer motivatie om daarvoor te trainen. Wil jij bijvoorbeeld een halve marathon lopen dan heb je een doel en dan ga je daar ook voor trainen. Als je geen doel hebt dan ga je denk ik ook minder snel sporten of sla je eerder een training over.
 
Dit geldt ook voor afvallen: als je een doel hebt om af te vallen dan ga je wel trainen. Vastigheid is hierin ook belangrijk. Als je bijvoorbeeld op vakantie bent dan is het heel makkelijk om niet te gaan sporten. De drempel is dan veel hoger. Terwijl je ook kan zeggen ik wil in de vakantie een halfuur hardlopen. Dit is dan niet heel veel maar je blijft toch werken aan je doel.
 
Zelf heb ik hier er bijna nooit problemen mee. Tuurlijk heb ik met sommige trainingen dat ik weet dat ik er misschien misslijk van ga worden of dat het even pijn gaat doen. Maar je weet dat als de training klaar is dat het je een heel goed gevoel gaat geven. En ook ik zit liever met mooi weer op de fiets maar ook met slecht weer ga ik gewoon. Waar ik het meest van baal is dat ik dan mijn fiets moet schoonmaken.
 
Het Olympische seizoen
 
Wat betreft mijn motivatie maakt het niet heel veel uit of het een Olympisch jaar is of niet. Vorig jaar had ik ook dat ik het beste uit mijzelf wilde halen. Ik wil weten wat ik kan presteren en ik wil dat elke winter opnieuw laten zien. Ik ben niet extra gemotiveerd omdat er Olympische Spelen zijn. Ik denk wel wat meer na of ik naar een verjaardag ga, waar grote groepen zijn, vanwege COVID-19.
 
Ik ken sporters die wel gemotiveerder zijn met een olympisch seizoen maar ik heb dat zelf niet.
 
 
Trainen met teamgenoten
 
Soms heb ik hele zware trainingen die ik alleen moet doen. En dan heb ik wel dat ik tegen mijzelf zeg dat ik het heel zwaar heb. Als ik met mijn ploeggenoten ben, dan ben ik niet de enige die het zwaar heeft. Met bepaalde trainingen wil ik mijzelf laten zien en het iets beter doen dan mijn ploeggenoten. Er is dan een wedstrijdvorm aanwezig waardoor ik ook weer harder ga trainen. Ploeggenoten motiveren mij wel en daarom vind ik het ook fijn om zowel alleen als met mijn ploeg te trainen.
 
Waar haal jij jouw motivatie vandaan?
 
Liefs,
 
Irene

Gratis proefles

Sport voor Fitpoints

en spaar voor de leukste cadeaus!

Lees verder