“De fijne sfeer in de clubs voelt als thuiskomen”

Irene Schouten
Lees verder

Opnieuw een schaatsweekend voor Irene Schouten en fit tips voor alle thuiswerkers

DIT WEEKEND KNALLEN OP HET NK-ALLROUND

Komend weekend (zaterdag 21 en zondag 22 november) doe ik mee aan het NK-allround. Voor mij is dit een behoorlijke tijd geleden, omdat ik al een paar jaar niet heb mee gedaan. Mijn focus ligt op de langere afstanden en niet op allrounden. Op dit moment wil ik toch mee doen, omdat ik graag wedstrijden wil rijden en dit weer een kans is! Daarbij is het ook best spannend omdat ik zo te zien krijg waar ik sta op allround niveau en ik al een paar jaar geen 500 meter heb gereden.

 

ZATERDAG: 500 EN 3000 METER

Mijn doel voor zaterdag is ervoor te zorgen dat ik zo min mogelijk verlies op de 500 meter. Dit houdt in dat als ik bijvoorbeeld 2 seconde verlies op mijn concurrent ik dit moet inhalen met 20 seconden verschil op de 5KM. Dit is bijna niet te doen. Ik kijk het per afstand en ga voor zo weinig mogelijk verschil met mijn concurrenten.

Tijdens de 3000 meter hoop ik wat tijd goed te maken. Ik moet eigenlijk bij de eerste 4 van de 3000 meter zitten om mee te doen aan de afsluitende 5000 meter. De eerste 8 uit het algemeen klassement mogen hieraan meedoen. 

 

ZONDAG: 1500 EN 5000 METER

Voor zondag staat de 1500 meter op de planning en hopelijk dus ook de 5000 meter. Ik schat mijn kansen voor de 1500 meter niet heel hoog in, maar ik verlies hier waarschijnlijk minder secondes op dan bij de 500 meter. Al met al zijn dit weekend de 500 en 1500 meter hele belangrijke wedstrijden.

 

ZO BLIJF JE FIT

Zelf ben ik niet zo vaak thuis te vinden als het gaat om thuiswerken, maar ik kan begrijpen dat velen van jullie dat op dit moment wel moeten. Daarom deel ik graag een paar tips met jullie om fit te blijven!

  1. Stel elke dag een doel voor jezelf

Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je als doel voor vandaag stelt dat je bij elk kopje thee dat je pakt 15 squats maakt. Voorkom hierbij de gedachte dat je het morgen wel gaat doen.

  1. Ga een rondje hardlopen of wandelen

Ik start mijn dag soms met 30 minuten hardlopen of wandelen voor het ontbijt. Ik krijg hierdoor veel energie en ik begin mijn dag hierdoor echt goed. Een voldaan gevoel en ik heb mijn training voor deze dag al gedaan. Dit vergt wel enige discipline, zeker voor personen die geen ochtendmensen zijn. Vind je de ochtend iets te vroeg? Ga dan tijdens je pauze een rondje buiten wandelen! 

  1. Sport gelijk na het werken

Zelf ben ik echt een ochtendmens, maar ik begrijp dat vele van jullie dit niet zijn. Vind je het fijner om na het werken je hoofd leeg te maken en ben je meer een avondpersoon? Ga dan na het werken of in de avond sporten en ontlaad van al je energie.

  1. Voorkom dat je uit verveling te veel gaat eten

Tijdens het thuiswerken is het belangrijk dat je de inname van snelle suikers gaat verminderen. Door het innemen van snelle suikers krijg je namelijk een piek met je suikerspiegel, maar daarna ook weer een dal. Je krijgt weer trek en daardoor ga je automatisch weer wat eten pakken. Probeer suikers en vet te combineren of neem voeding waar je verzadigt van raakt zoals volle kwark of een broodje kaas. Je suikeropname wordt dan over een langere tijd verspreid. Met een snoepje krijgt je lichaam een piek en als je thuis werkt is deze (vaak) overbodig en daarbij werkt het ook verslavend.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn tips hebben. Tot snel! 

Liefs,

Irene 

Andere blogs van Irene

-
-

Irene Schouten

Na mijn bronzen medaille van de Olympische Spelen 2018 ga ik door met bloggen. Meters maken en letters schrijven om jullie elke week een kijkje te geven in mijn dagelijks leven als topsporter én als mens. Want ik ben ook gewoon Irene en er is meer dan sport alleen.

Gratis proefles

Sport voor Fitpoints

en spaar voor de leukste cadeaus!

Lees verder