"Het materiaal in de clubs en de goede service is super!"

Irene Schouten
Lees verder

Waarom is cardio zo belangrijk?

Cardio wordt vaak onderschat, de gezondheidsvoordelen zijn zo groot dat het zonde is om niet aan cardio te doen.

 

Cardio is goed voor het lichaam 

Er zitten veel voordelen aan cardiotraining. Een belangrijk voordeel van cardio is dat de bloedstromen door je lichaam beter worden. Door regelmatig cardio-oefeningen uit te voeren, zoals fietsen en hardlopen, verlaagt de kans op hart- en vaatziektes. Daarnaast staat cardio bekend om het verbeteren van de conditie van de longen en het hart. 

Cardio is niet alleen goed voor hart en longen maar ook voor het verbeteren van het geheugen. Cardiotraining kan leiden tot een positieve ontwikkeling van het korte- en langetermijngeheugen. Het zorgt er ook voor dat je een betere maximale zuurstofopnamecapaciteit krijgt, waardoor je gedurende de dag meer energie hebt. Conditietraining verlaagt de bloeddruk, terwijl het bloedvolume juist toeneemt. Dit zorgt ervoor dat je lichaam beter in staat is om te herstellen en er meer zuurstof wordt getransporteerd. 

Naast de lichamelijke voordelen van cardio is een ander groot voordeel van cardio dat het een positief effect heeft op hoe je je voelt. In een wetenschappelijk onderzoek is een test gedaan waarbij mensen zes weken lang cardio deden. Na de zes weken was de geestelijke gesteldheid van alle deelnemers verbeterd! 

 

Cardio goed bij krachttraining

Van cardiotraining word je niet breed of extra gespierd. Het is erg goed voor je conditie en je kunt er gewicht mee verliezen. Toch is cardiotraining ook goed voor het opbouwen van spieren. Dit komt doordat je met cardiotrainingen een betere conditie krijgt.  Als je een betere conditie hebt kun je de krachtoefeningen ook langer volhouden.

Het voordeel aan cardiotraining ten opzichte van krachtraining is dat je lichaam na cardiotraining minder hersteltijd nodig heeft. Met cardiotraining is het mogelijk om vaak al binnen een dag een nieuwe training te doen. Bij krachttraining is dit anders. De getrainde spieren hebben bij krachttraining gemiddeld 48 uur hersteltijd nodig. Bij cardio beschadigen de spieren minder dan bij krachttrainingen, daarom kun je ze ook vaker trainen.  

Cardio is goed voor iedereen en het is daarom ontzettend goed en belangrijk om deze training mee te nemen in een work-out. Meld je aan via de app en kom sporten in onze club!

Gratis proefles

Sport voor Fitpoints

en spaar voor de leukste cadeaus!

Lees verder