"Het materiaal in de clubs en de goede service is super!"

Irene Schouten
Lees verder

Wat sporten doet voor je weerstand

Sporten is niet alleen gezond maar draagt ook bij aan een goede weerstand. Een goede weerstand is, helemaal in deze tijd, van groot belang. Ben je regelmatig verkouden of grieperig en snel moe? Dan is je weerstand niet optimaal. Door regelmatig te sporten en te bewegen kun je je weerstand vergroten, zodat je minder vatbaar bent voor virussen en infecties.

Een goede weerstand

Je weerstand is eigenlijk hetzelfde als je immuunsysteem: het is het verdedigingssysteem tegen virusdeeltjes, bacteriën, schimmels, parasieten en andere ongewenste invloeden van buitenaf. In wintermaanden wanneer er veel griep heerst, en het afgelopen jaar tijdens de coronacrisis, heb je waarschijnlijk vaak gehoord dat je moet werken aan je weerstand. Dit kan bijvoorbeeld door veel water te drinken, gezond te eten, genoeg te bewegen en factoren die een negatief effect hebben op je weerstand te vermijden. Onder andere roken, alcohol en stress kunnen een negatief effect hebben op je weerstand. Bovenstaande factoren kunnen ervoor zorgen dat je lichaam minder aandacht stopt in het bestrijden van ziekteverwekkers.

De invloed van sporten op je weerstand

Verschillende studies hebben aangetoond dat regelmatig sporten bijdraagt aan een goede weerstand. Dit komt omdat sporten de bloedsomloop bevordert, waardoor je witte bloedcellen sneller door het lichaam verspreid worden. Witte bloedcellen herkennen ongewenste invloeden van buitenaf en beschermen jou hiertegen. Sporten zorgt er dus eigenlijk voor dat je witte bloedcellen indringers sneller kunnen tegenhouden. Daarnaast verbetert sporten je humeur, geeft het energie en werkt het stress verminderend.

Regelmatig sporten

Mensen tussen de 18 en 55 jaar wordt geadviseerd om minimaal een half uur per dag matig intensief te bewegen. Het liefst iedere dag, maar in ieder geval vijf dagen per week. Onder intensief bewegen valt bijvoorbeeld wandelen, hardlopen, zwemmen of fitnessen. Ook als je ouder bent, is voldoende bewegen belangrijk. Je immuunsysteem wordt ook ouder en dat kan je vatbaarder maken voor infecties.

Doe de gratis fitheidstest

Wil je jouw weerstand verbeteren of behouden en ben je benieuwd wat voor jouw leeftijd en lichaam het beste is? Vraag dan een gratis fitheidstest aan bij een van onze fitnesscoaches. Aan de hand van deze test wordt er ook een persoonlijk trainingsschema gemaakt en krijg je advies op maat over de juiste oefeningen, intensiteit en duur. Doe de gratis fitheidstest en ga gezond het nieuwe jaar tegemoet!

Gratis proefles

Sport voor Fitpoints

en spaar voor de leukste cadeaus!

Lees verder