Gratis proefles

6 keer waarom de sauna goed voor je is

Het bezoeken van de sauna kent vele voordelen voor je lichaam. Van het lekker ontspannen tot het verbeteren van je immuunsysteem. Wij zetten 6 gezondheidsvoordelen voor je op een rij.

 

1. De gezondheidsvoordelen

Een bezoek aan de sauna heeft een positief effect op de gezondheid van de mens. De sauna verbetert het immuunsysteem en stimuleert en stabiliseert de bloedsomloop. Als je naar de sauna gaat reageert je lichaam heftig op de warmte en de kou. Breng je regelmatig een bezoek aan de sauna, dan ben je beter beschermd tegen verkoudheid omdat jouw lichaam antistoffen aanmaakt.

 

2. Lekker ontspannen in de sauna

Ben je in je dagelijkse leven altijd druk? Heb je drukke werkdagen en deadlines? Uit Zweeds onderzoek is gebleken dat de sauna positieve effecten heeft voor het ontspannen van het lichaam. Dit komt doordat de lichaamsstof serotonine toeneemt na een sauna bezoek. Deze stof zorgt ervoor dat jij je vrolijker en relaxter voelt.

 

3. Een verbeterde huid

Een bezoekje aan de sauna is goed voor jouw huid! Dit komt omdat de sauna de poriën openen en je bloedvaten zich verwijden. Met als positief gevolg dat jouw huid zichzelf reinigt. Nog een bijkomend voordeel is dat je naast het verliezen van vocht ook overtollig talg en vuil kwijtraakt.

 

4. Vermindert de kans op hartfalen

Het bezoeken van de sauna kan ontzettend goed zijn voor je hart. Omdat je bloedvaten in de sauna verwijden neemt je hartslag toe. Dit kan wel oplopen tot 120 slagen per minuut. Als je met regelmaat naar de sauna gaat is de kans groot dat je hierdoor een sterker hart krijgt. Dit verkleint de kans op hartfalen.

 

5. Vermindert spierpijn

De sauna kan goed werken tegen het verminderen van spierpijn. Veel mensen ervaren dat een bezoek aan de sauna hen een prettig gevoel geeft op de spieren. Na een flinke work-out is het fijn om je spieren rust te geven in de sauna om ze daar te laten ontspannen.

 

6. Positief effect voor de longen

Ook zijn er positieve effecten voor de longen wanneer je naar de sauna toegaat. Dit komt doordat je tijdens een sauna bezoek ontspant en daarbij ook de spieren van je luchtwegen ontspannen. Mensen met astma zijn de sauna dankbaar. Zij ervaren een diepere en rustigere ademhaling na gebruik van de sauna.

 

Let wel op dat je niet te lang in de sauna blijft zitten. Bouw de duur op. Daarbij is het verstandig om voldoende water te drinken voordat je de sauna bezoekt omdat je veel vocht verliest.

 

Reserveren voor groepslessen en de fitness

Lees verder
 

“De fijne sfeer in de clubs voelt als thuiskomen”

Irene Schouten
Lees verder