Gratis proefles

ETEN – TRAINEN –SLAPEN* *repeat

Zondag zijn we gearriveerd in Italië. De komende weken verblijven we op zo’n 1850 meter boven NAP. De eerste twee weken mag mijn lichaam wennen aan de hoogte, daarna gaan we los! Deze 3 weken gebeurt er van alles met je lichaam, dus veel rusten en goed eten draagt bij aan het herstel.

Dat mijn voeding uit vooral koolhydraten bestaat is een misvatting.

Veel mensen denken dat wij sporters veel pasta’s eten omdat we veel koolhydraten verbranden. En dat we moeten eten wat het begeleidingsteam ons voorlegt. Dat is niet zo. We eten van de hotelkaart en wat we kiezen verschilt per persoon. Het is afhankelijk van de training  die je daarvoor of daarna hebt en gewoon van waar je trek in hebt. Zelf zorg ik dat ik na een krachttraining wat eiwitten eet. Ik wil zo goed mogelijk herstellen zodat ik de volgende training er weer alles uit kan halen. Sommigen hebben daar wat minder mee. Ik vind dat het ook je eigen verantwoordelijkheid is. Jij staat straks op die streep en jij bepaalt hoe je daar wilt staan.

 

Het is niet zo dat je van slecht eten aankomt, of van gezond eten afvalt.

Het gaat om de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt. Tuurlijk, de één verbrandt sneller dan de ander, dat geldt ook voor sporters. De één moet erop letten en de andere kan alles eten wat hij of zij wil.

Ik vind brood zó lekker, maar zeg ook tegen mezelf: maximaal twee. Ik heb niet meer nodig. Het gaat om discipline. Want ja, eten is zo lekker! Ik weet dat ik niet de slankste sportster ben, maar ik voel mij fit, zit lekker in mijn vel en ben nooit ziek. Daar gaat het om!

 

Wat ik per dag eet hangt af van de trainingen.

Als ik een intensieve dag heb, eet ik meer. Tussendoor drink ik water, zwarte koffie en thee. Geen frisdranken of fruitsappen. Soms tijdens een intensieve training of wedstrijd drink ik iets met suiker erin. Op trainingskamp eten wij vaak wat later en zijn we om half 9 klaar met het diner. We tafelen nog even na met de ploeg en gaan daarna op tijd naar bed. Volgende dag er weer fris tegenaan!

 

Voor de nacht hang ik een natte handdoek boven mijn bed.

De lucht in de bergen is ijl en droog waardoor ik snel last krijg van een droge en zere keel. Een goede nachtrust is minstens zo belangrijk als goede voeding. De natte handdoek helpt.

De volgende ochtend begint het ritueel weer opnieuw. Eten-trainen-slapen. Het lijkt eentonig, maar de prachtige omgeving helpt ons omhoog. Letterlijk en figuurlijk. Alles voor Pyeong Chang!

 

Tot volgende week! 

Liefs, Irene

 

ps. Volg je mij al op Facebook, Twitter en Instagram?

Leuk als je reageert!

Irene Schouten

Na mijn bronzen medaille van de Olympische Spelen 2018 ga ik door met bloggen. Meters maken en letters schrijven om jullie elke week een kijkje te geven in mijn dagelijks leven als topsporter én als mens. Want ik ben ook gewoon Irene en er is meer dan sport alleen.