Eindejaarsknaller!

Doe jij mee?

Waarom wachten tot het nieuwe
jaar? Start nu al met je goede
voornemens. Schrijf je in en 
sport tot 1 januari 2020 gratis!

Lees verder

Wel of niet sporten als je moe bent?

Nu de dagen weer korter worden is het vaak nog lastiger om jezelf naar de sportschool te slepen. Vooral na een lange werkdag. Je voelt je uitgeput en ploft het liefst neer met een dekentje op de bank. Maar ben je nu echt moe of is het meer een excuus omdat je stiekem geen zin hebt?

Oververmoeid of lusteloos?

Natuurlijk ken jij je lichaam het best. Het kan zijn dat je écht even een avondje rust nodig hebt, plan dit dan ook vooral voor jezelf in. Maar vaak is het eerder een excuus omdat je geen zin hebt. Ga bij jezelf na of je echt oververmoeid bent door jezelf de vraag te stellen of alles je te veel is of alleen het sporten. Zou je wel meegaan als je vrienden vragen een hapje te eten vanavond of wil je ook dan liever in je bed gaan liggen? Dan heb je waarschijnlijk echt rust nodig. Doe dit dan ook! Dan is het niet verstandig om wel te gaan trainen. Je voert je oefeningen waarschijnlijk niet zorgvuldig uit waardoor je niet efficiënt bezig bent en eerder kans hebt op blessures.

 

Voel je weer energieker

Ben je gewoon gaar na een lange werkdag, ga dan juist wel! Je zult merken dat je na het sporten een stuk energieker bent en beter kunt slapen. Je lichaam maakt tijdens het sporten namelijk goede hormonen aan waardoor je meer energie hebt en je fitter voelt. Bovendien zal je na je training trots zijn op jezelf dat je bent gegaan en dat geeft weer motivatie om de volgende keer weer te gaan. Dan kun je ritme in je trainingen brengen en maak je het steeds makkelijker voor jezelf.

 

Plan je avondeten

Nog een tip om jezelf te motiveren naar de sportschool te gaan is je avondeten plannen. Zorg bijvoorbeeld dat je eten voor de avond dat je gaat sporten al gemaakt is. Zo kun je uit je werk gelijk avondeten en hoef je na het sporten niet meer te koken. Dat scheelt al een hoop. Of wissel je lunch met je avondeten. Zo hoef je voor of na het sporten niet te koken en ga je niet met een volle (of juist lege) maag sporten, wat beide niet bevorderlijk is voor je sportprestaties. 

Dus niet oververmoeid maar gewoon niet zoveel zin? Geef jezelf een schop onder de kont en kom lekker fitnessen of doe mee met een groepsles. Tot straks!

 

Bron: https://monstyle.nl/wel-niet-trainen-als-je-moe-bent